Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Det trygge valget

Annonse fra RSA BIL

Anleggsgartnerfirmaet Steen & Lund er avhengig av både en solid bilpark og en pliktoppfyllende billeverandør for å levere sluttproduktet til kundene sine. Derfor har de til sammen 20 biler fra RSA BIL Drammen.

SMILER GODT. Bilansvarlig Bent Kraugerud, er fornøyd når han får snakke om Isuzu og Fiat.

Kvalitet, pris og kundekontakt avgjørende

Når Steen & Lund velger leverandør til bilparken sin er det tre ting de vurderer ut fra: kvalitet på bilen, pris og kundekontakt. Det kinderegget får de hos RSA Bil.

- Vi velger Isuzu fordi det er den beste pickupen, noe også fagpressen sier. Produktet har en god kvalitet til en riktig pris, med minimalt av stopp. I tillegg er servicen god. Det er veldig viktig å ha en fast person å forholde seg til, slik at man vet at ting blir tatt tak i, fortsetter Bent.

Han er også fornøyd med at biler og service blir levert til avtalt tid og at kundedialogen foregår i en hyggelig tone.

Nyttekjøretøyansvarlig Truls Martin Claussen er enig i at kundekontakten er svært viktig:

- Bil betyr naturlig nok mye for nyttekjøretøykundene våre. Hvis bilen ikke fungerer, så får de heller ikke gjort jobben sin. Med over 20 biler herfra er det derfor viktig å ha person her som de kan stole på.

Det er veldig viktig å ha en fast person å forholde seg til, slik at man vet at ting blir tatt tak i

Bent Kraugerud

Bilentusiast

Det er ikke bare nyttekjøretøy som står i hodet på Bent. Han er en skikkelig bilentusiast med italienske biler øverst på lista. Da gjør det ingenting at det står en pent brukt Alfa Romeo Spider rett ved arbeidsstasjonen til Truls.

- Jeg må ha en bil hvor jeg kan gå ut og se på den og si; Fy søren så fin bil jeg har a gitt! Når jeg setter meg inn i en bil og småflire mens jeg kjører – da vet jeg at jeg har funnet bilen jeg skal ha. Alfa Romeo Spider er den peneste kabrioleten som finnes, i hvert fall til en overkommelig pris, sier Bent mens han med et stjålent blikk ser på designbomben før han kommer på hvorfor han egentlig er på besøk:

- Gi meg et tilbud på både en Fiat Doblo og en Isuzu, da. I Steen & Lund-utgave, og med ekstra rabatt selvfølgelig.

Fakta RSA BIL

RSA Bil Drammen er et moderne og nyoppusset bilanlegg samtidig som det har hatt samme adresse i over 30 år - på Gulskogen. I butikken finner du både Suzuki, Isuzu, Fiat, Alfa Romeo og Jeep.

Besøk nettsidene her

Personbiler for enhver smak

Det er langt fra bare nyttekjøretøy som frister i de moderne lokalene på Gulskogen. Butikken bugner over av ulike biltyper hvor hvem som helst kan finne en bil som passer for dem. Kundene kan velge mellom merker som Suzuki, Fiat, Alfa Romeo, Isuzu og Jeep.

- Vi opplever en veldig stor lojalitet hos særlig de som eier Suzuki. Flere har til og med kjøpt helt lik bil som de har hatt tidligere, selv om bilmodellen ikke har blitt oppdatert. Det er et godt tegn også for de som ikke har hatt Suzuki tidligere, sier salgssjef Svein Erik Olsen.

I fjor kom imidlertid helt nye Suzuki Vitara, og for et par år siden ble S-Cross lansert. Sammen med Swift henvender Suzuki seg til folk i alle livsfaser. Felles for alle bilene er firehjulstrekk, som naturlig nok er svært populært i et snøutsatt land som Norge. Svein Erik er opptatt av at det ikke bare er bilen som trekker kundene til RSA Bil.

- Vi har god tid til kundene våre slik at de føler seg velkommen. Det er viktig, fordi det finnes mange bra biler der ute, derfor er vi glad for at vi har et profesjonelt og personlig forhold til kundene våre. Den beste måten å finne ut om RSA Bil er noe for deg, er å prøvekjøre både bilen og oss, avslutter Svein Erik Olsen.