Snakket om narkotika

Dialog med de unge: Justisminister Anders Anundsen gikk rundt og snakket med ungdom om narkotika på Sande videregående skole. Alle foto: Lena Malnes

Dialog med de unge: Justisminister Anders Anundsen gikk rundt og snakket med ungdom om narkotika på Sande videregående skole. Alle foto: Lena Malnes

Av
Artikkelen er over 4 år gammel

Er det å tyste når man sier ifra? Det var et av spørsmålene på temadagen «Narkotikafri skole» på Sande videregående.

DEL

– Det er utrolig flott å være her, sa justisminister Anders Anundsen da han kom inn på kantina på Sande videregående skole torsdag i forrige uke.

Anledningen var kampanjen «Narkofri skole», som foregikk flere steder i landet akkurat denne dagen, i regi av politiet.

Tyste eller si ifra?

Politimann Morten Almsbakken fra Forebyggende avsnitt ved Drammen politistasjon og flere politimenn sto på stand og gikk rundt og pratet med ungdommen.

– En narkoman forteller for å tyste. Det er for egen vinning, sier Almsbakken til en gjeng lydhør ungdom rundt et bord.

– Når skal man si ifra? Da jeg gikk på ungdomsskole i Drammen kjente jeg en gutt som røyka hasj i omtrent hvert eneste friminutt. Jeg sa ikke fra til noen. Han er død nå, forteller han engasjert.

Tidlig forebygging

– Det er viktig å få ungdommen til å snakke om disse temaene rundt middagsbordet. Får ungdommen greie på noe, bør de fortelle det til oss. Tidlig forebygging hjelper. Derfor er det viktig for oss å bygge en relasjon til ungdommen, forklarer Almsbakken til Sande Avis.

Anundsen er opptatt av å lytte til de unge.

– Arbeidet med narkotika er veldig viktig. Statistikken viser faktisk en positiv trend blant de helt unge, men det er sannsynligvis store mørketall, sier han.

Han mener det er mye press i mange ungdomsmiljøer.

– Det er viktig å få inn sin egen argumentasjon for å stå imot presset. Mange lever i den tro at lette stoffer ikke er farlig. Men her gir politiet ungdommen saklig og god info, sier Anundsen, som forteller at ungdommene her er på alder med hans egne barn, og at han kjenner igjen problemstillingene.

Egne, gode valg

På skolen møter vi to elever som mener Sande videregående jobber bra med disse temaene også til vanlig. Det er MOT-ungdommene Amund M. Lindseth og Mikael Støen.

– Som MOT-skole har vi undervisning der vi jobber i grupper. Vi ser at det funker, og har oppdaget at det er stor forskjell mellom MOT-skoler og de skolene som ikke er det. Vi snakker mye om det å ta egne, gode valg, forteller Lindseth.

Artikkeltags