Gå til sidens hovedinnhold

Sande i vinden – og på kartet

Bygda nyter godt av positiv oppmerksomhet om dagen.

Leder Dette er en leder. Lederen gir uttrykk for avisens holdning.

Den lokale kjempesuksessen Gastrogull fortjener en hyllest. Det er rett og slett inspirerende å se hva små, lokale bedrifter kan få til ved hjelp av teft, pågangsmot og masse hardt arbeid.

Daglig leder Rune Høydahl var kjapt ute med å ta engasjementet i sosiale medier på alvor. I løpet av kort tid førte det til et av de mest oppsiktsvekkende dagligvarefenomenene i Norge på lang tid.

Historien til produktet fra Sande ble omtalt i medier over hele landet; fra riksdekkende mediehus til de helt små lokalavisene. Iveren som både ansatte, venner og familie og lokale bedrifter har bidratt med, har ikke gått upåaktet hen.

Les også

Solgte 50.000 poser på rekordtid – nå er det over: – Vi trenger en pust i bakken

Og chipsen er ikke den eneste lokale gladsaken som legges merke til langt utenfor bygda. Hundetrener Maren Teien Rørvik er godt i gang med andre sesong av «Fra bølle til bestevenn» på NRK. Første episode ble statskanalens best sette program den helgen etter nyheter og sport.

Felles for begge sakene er at Sande blir satt på kartet og blir et sted som folk forbinder noe positivt med. Det er ikke alle bygder på 10.000 innbyggere forunt – og ekstra viktig er nok dette når Sande nå er blitt «bydel» i en større kommune med et annet navn. Slikt skaper lokal stolthet, og det kan bare være til det gode.

Les også

Ny Maren-suksess: – Vårt mest sette program utenom nyhetene og sporten

Kommentarer til denne saken