Nå er 14,3 km dobbeltspor lagt

FIRE SPOR: Gjennom stasjonshallen i Holmestrand er det nå på plass fire spor: Ett for sørgående trafikk, ett for nordgående – og to spor i midten hvor tog kan suse forbi selv om det står tog ved plattformene.

FIRE SPOR: Gjennom stasjonshallen i Holmestrand er det nå på plass fire spor: Ett for sørgående trafikk, ett for nordgående – og to spor i midten hvor tog kan suse forbi selv om det står tog ved plattformene. Foto:

Av
Artikkelen er over 3 år gammel

I forrige uke la sporbyggetoget de siste skinnene og svillene i den nye stasjonshallen i Holmestrand. Nå er det 14,3 km sammenhengende dobbeltspor – pluss to ekstra spor på stasjonen.

DEL

Det skriver Jernbaneverket på sine nettsider.

28. november 2016 skal det settes trafikk på det nye dobbeltsporet mellom Holm og Nykirke (forbi Holmestrand). Det nye sporet er 14,3 km langt og over 12 km av sporet vil gå i tunnel. Nye Holmestrand stasjon bygges inne i Holmestrandfjellet.

Én kilometer om dagen

Det 200 meter lange sporbyggetoget legger betongsviller og skinner på plass med imponerende hastighet, opp til en kilometer om dagen. Sporbyggetoget har hjul og belte foran, slik at den første delen av toget kan kjøre på pukken. Den mellomste delen sørger for at sviller og skinner kommer på plass. Den siste delen av toget og svillevognene har vanlige "toghjul", og kjører på skinnene det selv bygger.

– Stasjonshallen ligger omtrent midt i tunnelen, og sporet på begge sider av hallen ble lagt i november og desember i fjor. Sporet gjennom hallen kunne ikke legges før den 1000 tonn tunge stålhimlingen var på plass, så 15. august var en veldig viktig dato for oss på prosjektet, forteller Knut Edmund Knutsen.

Alt gikk som planlagt, og midt i august begynte sporbyggetoget jobben med å legge fire spor gjennom stasjonshallen.

Tre i verden

Det er entreprenøren Infranord som utfører arbeidet, og toget er det eneste av sitt slag i Europa (det er tre i hele verden). Det har tidligere jobbet seg nedover langs Mjøsa, og nå er det altså i Holmestrand. Det er fem mann på selve maskinen, hvorav tre sitter inni og to går utenfor. I tillegg er to til fire personer med som hjelpemannskap, og som bl.a. sjekker sviller og fester bak.

Foto:

Sporbyggetoget kan være i drift ti timer om dagen. Skinner, i 120 meter lange deler, blir lagt ut på forhånd. Når det går for full maskin på lange strekninger bruker det over 1500 sviller (åtte vogner) i døgnet.

LES OGSÅ: Holm-Nykirke: Nå legges én kilometer spor om dagen

Gjenstår noe i hallen

Nå jobbes det med å strekke kontaktledning og bæreline. De buede skjermene over plattformene skal kles med 1800 plater. Det gjenstår også en del før alle de 1700 lysarmaturene i hallen er på plass, og mye elektronikk skal testes og trimmes.

–Det som publikum vil se når de reiser med toget, er bare toppen av isfjellet. Det er en hel etasje med rømningsveier og forskjellige tekniske rom under gulvet, og vegger og tak er fullpakket med kabler og elektronikk, forteller Knutsen.

Går mot åpning

Prosjekt Holm-Nykirke har en streng tidsplan fram mot 28. november da det skal settes trafikk på sporet. Fra 29. oktober stenges banen for togtrafikk fram til åpning. Da skal den nye parsellen kobles sammen med eksisterende bane i begge endene, og stasjonsområdet skal omarbeides slik at passasjerene kommer seg fram til den nye stasjonshallen. Inne i tunnelen skal strekningen prøvekjøres, justeres og alle systemer skal sjekkes og dobbeltsjekkes.

–­ Det er deilig at vi er i rute fram mot åpning, og vi gleder oss veldig til å vise fram hvor fint det blir, sier Stine Ilebrekke Undrum, prosjektdirektør i Jernbaneverket.

–Foreløpig er vi i rute, men vi må ha værgudene på vår side. Vi får problemer hvis vi får langvarig sprengkulde eller mye snø i november, konstaterer prosjektsjefen.

Artikkeltags