Månedens post er Knatten

Artikkelen er over 1 år gammel

Denne måneden går turen til utsiktspunktet Knatten på Vestskogen. Dette er et flott utsiktspunkt med en fantastisk utsikt utover Sande og Sandebukta.

DEL

Rett nedenfor Knatten og like i nærheten, ligger Solbergsetra som opprinnelig er en gammel seterplass. Den eies i dag av Sande Kommune og brukes av jakt- og fiskeforeningen.

For å komme til Knatten er det flere muligheter. En grei start er for eksempel å parkere ved bommen på Kalmoveien for så å gå opp den nye veien (forbudt å kjøre) opp forbi Guriløkka (se kartutsnittet). Guriløkka har mye krigshistorie fra den andre verdenskrig i og med at det var en russisk fangeleir her i årene 1944-1945 (se bilde av minnesmerke). Herfra følger man veien videre oppover og til høyre. Når man kommer til et veiskille med en bom tar man høyreveivalget rett frem videre. Man følger denne videre innover og deretter rundt en høyresving, opp en bakke og deretter rundt to venstresvinger. Man går helt til veien ender i en snuplass. Herfra tar man en bred sti til høyre og følger denne ca. 1 km rett frem og oppover. Der stien begynner å gå nedover går man rett inn i skogen til venstre (ikke merket). Man går i retning østover ca. 500 meter til man kommer til en lysning på tuppen av åsen. Dette stedet er merket med et skilt «Knatten». På Knatten er det for øvrig en flott steinbenk som man kan sitte på for å ta seg en pause og hvor man kan nyte en helt utrolig flott utsikt over Sandebygda (se bilde)

Man kan også parkere ved Kalmovannet og gå inn derfra (se kartutsnitt). I stedet for å gå på veien fra Guriløkka kan man også gå stien via Husemyr og opp til Solbergsetra (se kartutsnitt). Derfra er det kort strekning opp til Knatten.

Dette er en tur man må beregne å bruke ca. 3-4 timer på og med en god del stigning (ca. 300 høydemetere).

Husk å skrive dere inn i boka som ligger i kassen.

Turorienteringsgruppa ønsker alle en riktig god tur.