Lik pris på 36 av 42 varer

LIKE PRISER: 36 av 42 varer fra Kiwi og Rema 1000 i pristesten uke 14 har på øret lik pris.

LIKE PRISER: 36 av 42 varer fra Kiwi og Rema 1000 i pristesten uke 14 har på øret lik pris.

Av

Konkurransetilsynet: – Effektiv konkurranse krever at det finnes et overraskelsesmoment.

DEL

(Drammens Tidende) I denne ukas pristest er det to kroner som skiller Kiwi og Rema 1000, mens Coop Extra er 11 kroner dyrere enn Kiwi. De siste månedenes pristester har vist at det i økende grad er mer eller mindre dødt løp mellom de to-tre billigste kjedene.

Denne uka tok vi telling for å se hvor like prisene er og fant følgende:

  • 36 av 42 varer fra Kiwi og Rema 1000 har på øret lik pris.
  • 24 varer fra Coop Extra har også på øret lik pris som minst en av de andre billigkjedene.

- Trenger overraskelser

Nettavisen. Økonomi spurte Beate Milford Berrefjord, nestleder avdeling for mathandel og helse i Konkurransetilsynet, om hvilke mekanismer som kjennetegner effektiv konkurranse.

– Det bør være overraskelsesmomenter – at man ikke vet til enhver tid hva konkurrenten skal gjøre. Skjer det, kan det kan svekke insentivet til å konkurrere. Hvis du kan være i forkant av konkurrentene, enten ved å konkurrere på pris eller gjennom innovasjon i form av nye produkter og løsninger, fungerer markedet godt. Overraskelsesmomentet bør være til stede.

Berrefjord presiserer at hun ikke da kommenter denne pristesten spesifikt.

– Når 36 av 42 varer i en pristest har på øret lik pris – betyr det at konkurransen virker eller at den ikke virker?

– Det kan bety to ting: hard konkurranse kan jo føre til at man følger hverandre tett og presser prisene til hverandre, så da er det jo et tegn på hard konkurranse. Men like priser kan også bety svak konkurranse, hvis det ikke er konkurransen som er årsak til at prisene blir like. Begge deler er like mulig.

– Sender ut prisjegere hver dag

Kiwi er billigst denne uka også, men som nevnt har det liten praktisk betydning for deg som kunde at den ene butikken er to kroner billigere enn den andre.

– Hva skyldes det at 85 prosent av prisene er helt like?

– Det er lite utvalg i denne kurven, og den er lite representativ for hva familier kjøper. Vi skal være billigst, og presser priser hver eneste dag. At mange priser er like, er et tegn på at det er tøff konkurranse. Når vi setter ned en pris, følger andre ofte etter. Men vi ønsker oss større avstand til de andre, sier Kristine Aakvaag Arvin, kommunikasjonsdirektør i Kiwi.

– Hvor tett overvåker dere hverandres priser?

– Vi sjekker konkurrentenes priser hver dag. Vi har egne prisjegere som sjekker alle priser hver dag. De skanner alle varene hver dag, og vi har en bransjeavtale som tillater at man sjekker prisene til hverandre, sier Aakvaag Arvin.

– Er det en ønskelig situasjon at prisene er identiske?

– Nei, absolutt ikke. Og vi vet at prisavstanden totalt er større enn dette. På både VGs julebørs og frukt- og grøntbørs i februar var eksempelvis Rema over ti prosent dyrere enn oss.

– Er det bra for forbrukerne at billigkjedene har helt like priser?

– Like priser er uttrykk for at det er tøff konkurranse. Men vi er ikke fornøyd med avstanden.

Trond Bentestuen, administrerende direktør i REMA 1000 i Norge, fikk akkurat de samme spørsmålene som Kiwi. Han valgte å besvare dem slik:

– Konkurransen om å ha de laveste prisene er hard, men i REMA 1000 er det enkelt: vi skal ha de laveste prisene. Det er kjent at kjedene sjekker prisene hos hverandre. Dette gjør vi for å til enhver tid tilby kundene de laveste prisene.

Tilsynet trapper opp

Konkurransetilsynet har nylig ansatt flere jurister og økonomer, hvorav noen kommer til å jobbe med dagligvare – ikke alle.

– Nøyaktig hvor mange som skal jobbe med dagligvare kan vi ikke beslutte før Stortinget har fattet vedtak om økt bevilgning, sier Berrefjord.

– Hva innebærer det at Konkurransetilsynet skal styrke innsatsen overfor dagligvarebransjen?

– Vi har fått økte midler, som skal brukes til å trappe opp overvåkningen av dagligvaremarkedet, for eksempel ved å en mer intensivert og bredere overvåking av konkurransen i dagligvaremarkedet. etterforske mer i dybden i konkurransesaker. Det vil virke positivt på konkurransen at vi får mer tid og ressurser til dette.

Her er ukas pristest:

ProdukterKiwiMenyCoop ObsRema 1000SparCoop Extra
Agurk1 stk15.918.520.515.817.916.9
Brokkoli1 stk9.010.09.99.014.99.0
Champignon1 kg løsvekt25.043.841.025.029.025.0
Mills Kaviar185 gr19.020.316.919.020.919.2
Kjøttdeig billigste type400 gr39.939.940.639.939.939.9
Lettmelk Tine1 liter17.318.717.317.318.717.3
Lettrømme Tine3 dl14.815.414.714.516.614.4
Leverpostei100 gr8.79.98.88.710.58.7
Mr Lee Nudler Kjøttsmak85 gram9.310.99.49.310.99.3
Nescafé Gull refill100 gr47.451.949.747.451.947.4
Jordbærsyltetøy Nora400 gr hjemmelaget25.327.826.625.324.925.4
Spenol250 ml fuktighetskrem28.031.528.728.031.528.2
Limekg28.536.929.428.531.928.5
Kinakål1 stk21.026.921.621.024.921.0
Mr Lee Nudler Kyllingstk9.310.99.99.310.99.3
Norvegia skivet300gr39.441.743.439.444.939.4
Kvikk lunsj47gr12.110.013.112.213.912.1
Kremet BlomkålsuppePose18.920.319.618.920.519.3
Bretagne kylling saus27 gram14.916.515.914.915.915.0
Brun saus uten løk, Toro44 gram14.315.914.614.315.514.4
Lion King sjokolade60 gram13.210.013.413.214.913.2
New Energy45 gr16.418.217.616.417.916.9
Daim Dobbel Freia56 gr21.123.522.121.123.521.1
IFA saltpastiller, Nidar34 gr16.518.517.216.517.916.5
Eggnudler eget merke250 gr11.810.012.612.012.911.8
Ekte Remulade, Mills165 gram21.123.421.621.123.921.2
Farris Sitron1,5 liter20.923.920.920.923.920.9
Fløtesaus Toro50 gram10.511.515.310.516.515.0
FOX Sitronkaramell2 biter3.95.54.63.95.54.3
Hvit saus, Toro38 gram14.415.214.714.415.514.5
Jordbærgele, Freia125 gram17.719.518.017.718.917.7
Kjøttkakesaus, eget merke4 pk15.915.915.915.915.915.9
Komle/raspeballer m vossak.600 gr69.984.072.769.978.972.6
Matfløte 20%3 dl16.418.417.216.419.016.4
Taco saus medium230 gr6.913.514.46.913.96.96
Taco spice mix 3X25G8.916.515.910.417.98.94
Karbonader800 gr35.835.835.8435.835.935.84
Kremet kyllingsuppe Toro RIK20 gram14.910.015.814.916.514.9
Trondhjems brun lapskaus80038.341.939.038.339.938.3
Tomatpurre Staveland180 gr11.413.412.111.412.511.4
Gudbrandsdalsost skivet Tine130 gr19.221.420.519.221.519.2
Storfe Ytrefilet150 gram28.328.328.328.3128.528.3
Total851.4956.0917.24852.81957.7861.54

Artikkeltags