Det er deilig å unne seg en matbit på restaurant, eller take away. Men det betinger at vi er trygge på det vi får servert.

Derfor var det så bra da Mattilsynet innførte smilefjes-ordningen i 2016. Denne betyr at spisesteder som er omfattet av ordningen plikter å ha en plakat på døra som forteller om status, som skal oppdateres minst én gang i året.

Men det hjelper lite når spisesteder som får fratrekk – og dermed plakat med strekmunn eller surt fjes – heller lar et gammelt smilefjes møte kundene. Det lønner seg kanskje på kort sikt, men for tilliten som systemet baserer seg på, er det skadelig.

Det nyeste eksempelet på dette fra Sande er fra slutten av april og gjelder Sande Kro. Innehaver unnskylder seg med at han var bortreist, så vi skal ikke påstå noe om at denne konkrete hendelsen dreier seg om bevisst uærlighet, eller om det skyldes forglemmelse, kommunikasjonssvikt eller annet. Uansett er det påfallende hvor ofte vi som journalister ser at nettopp dette skjer.

– Vi skriver ut plakaten på slutten av tilsynet, og har som prinsipp at vi ikke forlater steder før den er hengt opp på inngangsdøra, har daværende avdelingsdirektør Kjersti Søli i Mattilsynet tidligere uttalt om problematikken. Det er en klok fremgangsmåte.

Men hun har også innrømmet at tilsynet mangler effektive virkemidler for å forhindre at innehaverne tar ned plakaten igjen mens de jobber med å rette opp feilene som er avdekket. Det er nok her hunden ligger begravet.

I et tillitsbasert system, bør brudd på tilliten ha en konsekvens som merkes. Det må bli opp til politikerne. I mellomtiden kan du og jeg ha én ting i mente når vi entrer et spisested: Er smilefjes-plakaten på døra mer enn ett år gammel, er det grunn til å sjekke faktisk status på Matportalen.no (NB et lokalt unntak er Stasjonsgaarden, som ikke har hatt smilefjes-tilsyn siden 2019, trolig grunnet etterslep fra korona-pandemien).

LES OGSÅ: Kroa fikk trekk for muselort og støv – lot smilefjeset henge på døra: – Har vært bortreist