Pass deg for den store bulkedagen!

Påske betyr at svært mange av oss pakker bilen og drar på tur. Det fører dessverre også til mange ulykker.

Påske betyr at svært mange av oss pakker bilen og drar på tur. Det fører dessverre også til mange ulykker. Foto:

Av
Artikkelen er over 2 år gammel

Dette bør du lese før du drar på påsketur.

DEL

(Siste) [broom.no]  Påskeutfarten skaper hvert år en rekke skumle situasjoner i trafikken.

Antall ulykker øker også kraftig når veldig mange skal avgårde på tur samtidig.

– Du er ikke den eneste som skal på påskeferie. Kjør ekstra forsiktig på onsdag, sier fagsjef motor Roger Ytre-Hauge i Frende forsikring.

Påsketrafikken fordeler seg oftest godt utover i uken, men onsdag, som er halv arbeidsdag, skiller seg ut. Statistikk fra tidligere år viser at dette er den største ulykkesdagen i påsken.

Fredag er unntaket

I fjor registrerte forsikringsbransjen 784 små og store ulykker i trafikken denne dagen, med 13 personskader.

Påsken sett under ett krasjet vi i gjennomsnitt 688 ganger om dagen i fjor, og 68 førere- og passasjerer ble skadet i påsketrafikken.

Fredag ettermiddag er tradisjonelt en ulykkesdag i trafikken, men langfredag er et unntak. Tradisjonelt sett er det lite trafikk og færre ulykker på helligdagene i påsken.

Roger Ytre-Hauge.

Roger Ytre-Hauge. Foto:

Tall fra Finans Norges trafikkskadestatistikk (TRAST) viser 6.883 materielle skader i trafikken i løpet av påsken 2016. Av disse var det 1.771 ulykker med bare én bil involvert, 306 møteulykker og 105 ulykker i forbindelse med forbikjøring.

Takler ikke å sitte i kø

– Forbikjørings-ulykker kan være de aller skumleste, samtidig som de i svært mange fleste tilfeller også er helt unødvendige. Her handler det om sjåfører som har det altfor travelt og som kjører med små marginer, sier Brooms bilekspert Benny Christensen.

Han mener påskeutfarten kan få fram det verste i mange sjåfører:

– Det er nok noen som rett og slett ikke takler å sitte i kø. I stedet for å lene seg tilbake og godta at det tar den tiden det tar, legger de seg til en svært aggressiv kjørestil, og hakker seg framover i køen med forbikjøringer. Heldigvis er dette noe politiet har spesielt fokus på å luke ut ved utfartene. Disse sjåførene skaper farlige situasjoner, i mange tilfeller bidrar de også til at køen flyter dårligere, det blir enda mer rykk og napp ved denne kjøringen, sier Benny.

Bilen oppfører seg annerledes

Bileksperten mener også at mange undervurderer betydningen av at bilen gjerne er tungt lastet når man drar på påsketur.

– Det er noe som påvirker kjøreegenskapene, ofte mer enn man tror. Bilen oppfører seg rett og slett annerledes. Den blir tregere, den krenger gjerne mer i svingene, og bremselengden øker også. Alt dette gjør det ekstra viktig å kjøre defensivt og ha gode marginer. Kanskje kommer du en halvtime senere fram til hytta, men det er langt bedre enn å ta store sjanser som gjør at du kanskje ikke kommer fram i det hele tatt, sier Benny Christensen.

Benny Christensen.

Benny Christensen. Foto:

Måten du pakker bilen på er også viktig:

– Du vil ikke risikere at bagasjen kommer flygende og skader deg eller passasjerene ved en kollisjon. Må du bråbremse i 50 km/t, vil en 20-kilos sekk komme flygende som et prosjektil på 1,25 tonn. Pakk det tyngste nederst og inn mot seteryggen, og sikre løs last, sier Roger Ytre-Hauge.

Han erfarer at uoppmerksomhet i trafikken er årsak til mange av lulykkene.

– Når du kjører bil, skal du kjøre bil, ikke holde på med telefon, radio og navigasjon, aviser eller barbering mens du kjører. Vi har sett mye rart, påpeker Ytre-Hauge. (ANB)

Artikkeltags