Gå til sidens hovedinnhold

Hadde jeg visst hvor serviceinnstilte RFDs ansatte var, skulle jeg gitt dem blomster og sjokolade til hver høytid

Trond Jokerud savner avfallshåndteringen slik den var i Sande før kommunesammenslåingen.

Leserbrev Dette er et debattinnlegg, skrevet av en ekstern bidragsyter. Innlegget gir uttrykk for skribentens holdninger.

Er det bare meg eller har avfallshåndteringen blitt dårligere og dyrere? Etter sammenslåingen gikk Sande fra RFD til VESAR. Forklaringen var at det skulle bli billigere med ny leverandør og VESAR hadde avtale med Holmestrand Kommune fra før.

Som bruker av tjenesten er jeg nok uenig. Ja, fastbeløpet har gått ned fra 2.699 til 2.575,- pr kvartal. Vi sparer da altså hele 124 kroner pr kvartal, men det er et STORT MEN: Fra å ha henting hver uke om sommeren med RFD får vi nå hentet bl.a restavfall hver tredje uke. Det fører til at mange husstander må øke størrelsen sin på restavfallsdunken pga lavere hentefrekvens. Det er en kostnad på 710 kr pr kvartal. Differansen for en vanlig husholdning er da at det koster 586 kr MER enn med RFD pr kvartal. Altså dyrere enn tidligere. Og ja, hvis du lurer så sorteres det mye i vår husholdning. Flittig bruk av FINN, Kjøp og salg og gi videre.

Serviceinnstillingen er også falt betraktelig. Er det en åpning på dunkene på 2-3 cm, ja da tar ikke VESAR med restavfallet (eller annet avfall for den saks skyld) og du må vente i tre uker til. Når kundeservice kontaktes får du beskjed om at du eventuelt selv må kjøre det på gjenvinningstasjonen og betale 50 kr pr sekk som levers. Med RFD tok de det uten spørsmål. Det er ikke noe problem, var svaret deres.

Er det et kjøkkenglass i glassbeholderen, ja da står den igjen til neste henting. Glass er ikke glass ifølge VESAR. Det må være ment til bruk i husholdningen, les f.eks vin og spritflasker men ikke glassflasker for brus eller drikkeglass.

Hadde jeg visst hvor serviceinnstilte og hjelpsomme RFDs ansatte var, hadde de fått blomster og sjokolade av meg til hver høytid når jeg nå vet hvor dårlig det kan bli.

Et annet punkt er at VESAR tok også over gjenvinningsstasjonen. Her er det da lagt inn gebyrer for ulik gjenvinningsmateriell. F.eks skal du skifte ut sofaen din så koster det kr 50 pr sete så normalt 250 kr for en vanlig sofa å gjenvinne det på gjenviningsstasjonen. Dette kommer da i tillegg til reelle prisøkningen fra VESAR (les behovet for større restavfallsdunk). Da er jeg redd flere og flere vil velge naturfyllinger, noe vi selvfølgelig ikke vil ha. Vi må ha et tilrettelagt tilbud som dekker innbyggernes behov og det er vel det vi strengt tatt også betaler for, men som oppleves at vi ikke får i stor nok grad med dagens valg.

Så tenkte man kanskje at å ha åpent hver dag ville være bra for innbyggerne, men i praksis er det vel kun bra for håndverkerbedrifter med oppdrag i kommunen. Åpningstiden er i normal arbeidstid for de fleste (hovedvekten av arbeidstagere i Sande arbeider utenfor kommunen) mot kveldsåpent tidligere var kanskje mer tilpasset innbyggernes behov og for de fleste virket det som tre dager i uken med kveldåpent var tilstrekkelig. Utvidede åpningstider er som regel bra, men det koster – og når åpningstiden er i "vanlig" arbeidstid for veldig mange er det utfordrende å rekke "tidsfristen".

Alt i alt opplever jeg dessverre tjenesten dårligere, mindre serviceinnstilt og dyrere enn før Sande slo seg sammen med Hof og Holmestrand.

Hva kan så vi som innbyggere gjør når vi ikke føler at tjenester ikke fungere som ønsket? Da må vi nok vurdere å engasjere oss og gi tilbakemeldinger til de vi har valgt til å styre våre felles verdier/tjenester til det beste for innbyggerne i kommunen. Vanligvis gjør jeg ikke det via media, men erfaringsmessig er det dessverre slik at man først blir hørt når man går public .

PS: Vi må fortsatt kildesortere og levere avfall der hvor det hører hjemme. Naturen vil vi ha så ren som mulig.

Kommentarer til denne saken