Gods og gull på Galleberg stasjon

Kreative: Eivind Stoud Platou har laget 50-60 filmplakater, flere av dem har vunnet prestisjetunge priser. Sønnen Pelle (9) er også glad i å tegne. Foto: Lena Malnes

Kreative: Eivind Stoud Platou har laget 50-60 filmplakater, flere av dem har vunnet prestisjetunge priser. Sønnen Pelle (9) er også glad i å tegne. Foto: Lena Malnes

Av
Artikkelen er over 3 år gammel

Galleberg stasjon ble lagt ned på 1970-tallet, men godshuset fortsetter å levere.

DEL

– Jeg har alltid litt for mye å gjøre. Det er en balansegang, men jeg liker å ha et par, tre prosjekter som surrer i bakhodet, sier Eivind Stoud Platou.

At det bor arbeidsomme folk her på gamle Galleberg stasjon, bærer atelieret preg av. Å entre godshuset oppleves som å bli truffet av en kreativ tsunami. Vegger og gulv er fylt av malerier, trykk, plakater, bøker og nytt og gammelt verktøy.

Sammen med kunstnerkona Gunilla Holm Platou overtok Eivind stasjonen i 2006. Stasjonsbygningen ble bolig, og godshuset atelier og kontor.

Knutsen og Ludvigsen

Eivind driver designbyrået Handverk sammen med Kåre Martens, som bor i Sidney.

Og det står ikke på oppdrag. Om kort tid skal Fredskorpsets nye grafiske profil presenteres. Den er det Handverk som står for. Nylig ble Eivind også engasjert i et slags drømmeprosjekt: Knutsen og Ludvigsens sangbok. For første gang samles alle sangene mellom to permer.

– Jeg ble glad og ydmyk da jeg fikk tilbudet, sier Eivind, som legger til at han er stor fan – av artistene og hele universet.

– Jeg synes barn trenger mer av den anarkismen og surrealismen som Knutsen og Ludvigsen står for. Da jeg møtte Øystein Dolmen for første gang, ble jeg helt starstruck. Men han er verdens hyggeligste fyr.

Les også: Show uten sidestykke

Tunnelfonten

Sangboka skal inneholde noter og besifring til alle sangene, i tillegg til Dolmens kommentarer og tegninger. Eivind binder det hele sammen grafisk og har utviklet en ny font til prosjektet: tunnelfonten.

Man kunne ramset opp masse som Eivind er og har vært involvert i. Mange av de siste årenes norske filmer har plakater laget av ham og Handverk. Sist ut: Joachim Triers «Louder Than Bombs».

– De områdene vi har valgt å jobbe med, er kultur og frivillige organisasjoner med fokus på klima, miljø og etikk, forteller Eivind.

Fredskorpset er nevnt. Handverk har også stått for den grafiske profilen til Miljøpartiet De Grønne og laget kampanjer for Fretex sammen med reklamebyrået Kitchen. I 2010 gjorde de sammen med Gosu Design og Snøhetta den visuelle profilen for Eurovision Song Contest.

Les også: Varm sommerjobb

Har med skissebok

Det er ikke tilfeldig at byrået kaller seg Handverk.

– Jeg liker å jobbe fysisk og taktilt. I gamle dager handlet designfaget mye om utstyr. Nå har verktøypakken blitt demokratisert. «Alle» kan lage noe bare ved hjelp av en mobiltelefon. Det perfekte er så tilgjengelig. Derfor bør vi ha noe mer å komme med enn bare digitale verktøy, forklarer Eivind.

– Hva inspirerer deg?

– Det beste jeg kan gjøre, er å gå rundt i fremmede byer og ta inn inntrykk. Jeg får inspirasjon fra andre fagområder: Gatekunst, arkitektur, film, musikk ... Jeg liker det som er i utkanten av det perfekte, sier han.

Eivind har alltid med seg skisseboka. Tegningen har fulgt ham hele livet.

– Jeg var han i klassen som var flink til å tegne.

Nå tegner han med barna Pelle (9) og Thelma (6). Men om de kommer til å følge i fars eller mors fotspor?

– Jeg vil bli politi, jeg, sier Pelle.