Gå til sidens hovedinnhold

Bilene raser forbi i 70 km/t på kommunens mest trafikkerte vei – samme sted skal busspassasjerene krysse: – Det er kjempeskummelt her

Artikkelen er over 1 år gammel

Otto Kristoffersen har fryktet en ulykke lenge. Nå ber ordfører Elin Weggesrud fylkeskommunen finne en rask løsning for å sikre strekningen.

For abonnenter

Sandebuktveien mellom Selvik og YX-stasjonen er – sett bort ifra E18 – Holmestrand kommunes mest trafikkerte strekning. Ifølge Statens vegvesen kjører 8.200 biler her i snitt hver dag, noe som er ti-femten prosent mer enn på veier som Gamle sørlandske mellom Sande og Drammen og Hvittingfossveien i Holmestrand. Cirka ti prosent av trafikken på stedet er tungtransport.

Forbi krysset til boligfeltet Dunihagen er fartsgrensen 70 kilometer i timen. Samme sted er det busslomme på begge sider av veien. Busspassasjerer som går av bussen i retning Selvik har ingen sikring mot bilene annet enn eget blikk og hurtighet.

Ble avvist

Dette er en situasjon som har bekymret Dunihagen-beboer Otto Kristoffersen lenge.

– Ser vi på forholdene ved busslomma kan det være svært så risikofylt å krysse veien for myke trafikanter, jeg tenker da spesielt på barn og eldre, skriver Kristoffersen i et innlegg på Sandeavis.no tirsdag 14. juli.

Allerede i 2013 kontaktet han Statens vegvesen med forslag om å redusere farten til 50 kilometer i timen. Det skulle gå to år og purringer før det kom et svar. Seksjonsleder Rune Sundmark avviste å endre fartsgrensen på stedet «ut fra nåværende situasjon» og viste til noen generelle årsaker til at veivesenet ikke alltid innfrir ønsker om lavere fartsgrenser utenfor tettbygd strøk.

– Utgangspunktet for bruk av fartsgrenser skal alltid være å oppnå god framkommelighet med høy sikkerhet, samtidig som fartsgrensene skal forstås og aksepteres av det store flertallet trafikanter. Lavere fartsgrense er ikke alltid det samme som riktig fartsgrense, forklarte seksjonslederen.

Han la til at veivesenet erfarer at «folk ønsker lavere fart der de bor og høyere fart der de kjører».

Kristoffersen skriver i innlegget at han håper veivesenet vil vurdere forslaget hans på nytt, i lys av økt trafikkmengde de siste årene. Han legger til at gangfelt ved busslommene bør vurderes som et ekstra sikringstiltak.

(Saken fortsetter under bildet)


Færre bruker busstoppet

Det er lite bebyggelse på sørsiden av veien, slik at de som skal på bussen i retning Selvik i all hovedsak går dit fra Dunihagen. Avisen er kjent med at enkelte foreldre nekter barna å bruke busstoppet.

Lars Sandnes, teamleder for mobilitetstjenester i Vestfold og Telemark fylkeskommune, er ikke kjent med at krysningspunktet blir sett på som risikabelt. Han kan vise til tall som indikerer at cirka 50 prosent flere passasjerer bruker busstoppet på den «tryggere» siden av veien (1.613 påstigninger i retning sentrum kontra 1.073 i retning Selvik i 2019), men dette kan også handle om reisemønstre.

– Generelt kan jeg si at gode løsninger for kryssing av veien er et av flere momenter for attraktiviteten av tilbudet, kommenterer Sandnes.

– Støtter det helhjertet

Kristoffersen har nylig tatt opp forslaget med ordfører Elin Gran Weggesrud.

– Han ringte meg, og samme dagen hadde jeg tilfeldigvis sett to relativt små jenter som skulle krysse veien der, og jeg tenkte selv at det er kjempeskummelt. Dette er et godt innspill fra Kristoffersen som jeg støtter helhjertet, sier Weggesrud.

I og med at Sandebuktveien er fylkesvei, er det Vestfold og Telemark fylkeskommune som har ansvaret for sikkerheten. Kommunen fremmer som regel trafikksikkerhetsinnspill til fylkeskommunen gjennom den fireårige trafikksikkerhetsplanen. Det er ventet at denne blir rullert i år, men det er foreløpig ikke kjent når den blir lagt fram.

(Saken fortsetter under kartet)


Uansett mener Weggesrud at det bør være mulig for fylkeskommunen å ta en snarvei i dette tilfellet.

– Her er det snakk om å flytte 50-skiltet lenger sørover. Det kan ikke koste mye penger, og det virker også fornuftig å sette ned farten tidligere på strekningen, med tanke på veiarbeidet og rundkjøringen som skal bygges (ved YX-stasjonen, red.anm.). Jeg kommer derfor til å rette en henvendelse til fylkeskommunen om dette, uavhengig av trafikksikkerhetsplanen, forklarer ordføreren.

Tor Arvid Austråt Gundersen, kommunikasjonsrådgiver i Vestfold og Telemark fylkeskommune (tidligere Statens vegvesen, red.anm.), kunne tirsdag ikke gi noen eksakt vurdering av Kristoffersens forslag.

– Det jeg kan si foreløpig, er at alle forslag vi får inn vil bli vurdert, sier Gundersen.

Kommentarer til denne saken